Brändin rakentaminen
« Kaikki artikkelit

Brändin rakentaminen: ensiaskeleet

1. Brändistrategian luominen

Shakkinappuloiden taisto
Brändistrategiassa mietitään myös kilpailijoita ja sitä miten heidät voitetaan.

Brändistrategia on tärkeä osa liiketoimintastrategiaa ja tulisi suunnitella huolellisesti jo alkuvaiheessa. Ennen kuin laitetaan tikkua ristiin yritysilmeen, verkkosivujen tai mainonnan suhteen olisi äärimmäisen tärkeää, että yrityksen brändistrategia on kunnossa. Brändistrategia on resepti, jota noudattamalla brändin rakentaminen ja ylläpito on helpompaa sekä tehokkaampaa. Brändistrategia laaditaan, jotta olisi alusta asti selvää keitä me olemme, keitä asiakkaamme ovat, keitä kilpailijamme ovat ja miten siinä sillisalaatissa menestytään. Näiden tietojen pohjalta lähdetään rakentamaan brändiä.

2. Näytä hyvältä

VW Hotwheels van
Liika on liikaa, mutta asiantunteva suunnittelija saa sinut erottumaan juuri sopivasti.

Monet yritykset tuntuvat priorisoivan esimerkiksi yritysilmeen, tuotteiden tai materiaalien visuaalisen ilmeen lähes alimmalle mahdolliselle tasolle ja pitävät sitä välttämättömänä pahana. Valitettavan usein joutuu todistamaan riman alituksia kaikenlaisissa markkinointimateriaaleissa. Nykypäivänä kuluttajat ovat pääsääntöisesti hyvin tietoisia siitä, miltä hyvä design näyttää. Sille annetaan paljon arvoa ja sen perusteella tehdään isojakin päätöksiä. Yritysten kannattaisi käyttää yritysilmeen, verkkosivujen tai muun materiaalin suunnittelussa aina ammattilaisen apua sen sijaan, että suunnittelevat niitä itse. Joskus graafikon tai mainostoimiston palveluiden käyttäminen voi tuntua turhalta menoerältä, koska ”tekeehän ne käyntikortit itsekin Wordissa” tai ”tutussa painotalossa on valmiita korttipohjia”. Todellisuudessa se, että materiaalisi suunnittelee ammattilainen, on sijoitus, joka tuottaa huomattavasti enemmän mitä on alkujaankaan maksanut. Huonosti suunnitellut materiaalit tekevät brändistä ruman ja kömpelön, eli toisin sanoen käännyttävät potentiaalisia asiakkaita pois. Mitä luulet, arvostaako asiakas enemmän sitä, että annat hänen käteensä laadukkaan, ammattilaisen suunnittelemaa yritysilmettä noudattavan käyntikortin, vai sitä, että käyntikorttisi on ilmeeltään vaikka täsmälleen samanlainen, kuin kilpailijallasi?

3. Johdonmukaisuus

Seepran raidoissa on johdonmukaisuutta

Jotta ihmiset muistaisivat brändisi, sen pitää olla johdonmukainen. Esimerkiksi yritysilmeen voi pitää johdonmukaisena käyttämällä ennalta suunniteltuja värejä, fontteja, valokuvia ja graafisia elementtejä, jotka sopivat toisiinsa ja niissä on yhdistäviä tekijöitä, kuten värimaailma tai tunnelma. Jos näitä ominaisuuksia vaihtelee yhtä tiuhaan kuin hammasharjaa, ihmisten on todella vaikea pysyä perässä ja muistaa brändisi. Kun pysyt sinnikkäästi ammattimaisessa / ammattilaisen toteuttamassa suunnitelmassa, brändin elementit alkavat jäämään ihmisten mieleen ja he saattavat muistaa sen jopa jo yhdestä värisävystä. Johdonmukaisuus ei päde ainoastaan visuaalisiin elementteihin. Johdonmukaisuudella voi vaikuttaa myös muissa tilanteissa, kuten esimerkiksi siinä, miten henkilökunta tervehtii asiakasta tai vaikka se, miltä yrityksen toimipisteiden odotusaulassa tuoksuu. Mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.

4. Asiakaspalvelu

Good Vibes Only!
Asiakaspalvelutehtävissä on tärkeää pysyä positiivisena ja hymyillä mahdollisimman paljon!

Mikä saisikaan yrityksen jäämään paremmin mieleen, kuin mukava asiakaskokemus? Ja mistäpä muusta näitä mukavia asiakaskokemuksia tulisikaan, kuin asiakaspalvelun kautta. Nykyaikana on helppo lähettää palautetta ja jakaa kokemuksia internetin välityksellä. Asiakaspalvelun merkitys on siis kasvanut entistäkin suuremmaksi, sillä sekä hyvä että huono palaute saattaa levitä kulovalkean tavoin. Mieluiten haluaisit varmaan, että palaute olisi positiivista, vai mitä?

Jotta palautteet olisivat useammin positiivisia kuin negatiivisia, kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan asiaan. Kuuntelemalla rakennat vakaan pohjan asiakassuhteelle. Ensinnäkin, ennen kuin voit auttaa asiakasta, sinun on ensin ymmärrettävä hänen tarpeensa. Toiseksi, kun kuuntelet asiakastasi tarkkaan, sinun on helpompi luoda itsesi ja asiakkaan välille yhteys ja luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita. Pelkästään jo niin pieni asia, että muistat asiakkaasi nimen, saa hänet tuntemaan olonsa tärkeäksi. Kokeilepa seuraavalla kerralla vastata puhelimeen vaikka näin ”Terve, *etunimi*! Miten voin auttaa?”.

Nopea reagointi on hyvä tapa viestiä asiakkaalle, että hän on tärkeä. Kukapa ei olisi ollut tilanteessa, jossa on saanut kuunnella puhelinvastaajaa tai odottaa vastausta viestiin päiväkausia. Ainakaan omalla kohdallani ei ole tuollaisessa tilanteessa koskaan noussut hymy huulille. Sen sijaan, kun laitat esimerkiksi yritykselle yksityisviestin Facebookissa ja saat ongelmasi ratkaisevan vastauksen salamana takaisin, niin sellainen tilanne jää mieleen ja saattaa jopa olla, että tekee mieli kertoa siitä kaverille tai käydä tyrkkäämässä yrityksen Facebook-sivuille viisi tähteä ja positiivinen arvostelu.

Omasta mielestäni kuunteleminen ja henkilökohtainen palvelu ovat kaikkein tärkeimpiä asioita asiakaspalvelussa. Asiakas kannattaa tuntea, sillä asiakas on yrityksesi tärkein henkilö.

 

Onko sinullakin projekti, jossa Graafinen suunnittelu Valo voi olla avuksi? Ota yhteyttä!

« Kaikki artikkelit